Kompresör nedir? Fransızca kökenli bir kelime olan kompresör, gazları veya
havayı atmosfer basıncından daha yüksek bir basınçla sıkıştırarak kullanmamızı
sağlayan bir çeşit motorlu makinedir. Özellikle gaz türbinleri ve havayla
çalışan pnömatik araçlarda kompresör kullanımı büyük önem taşımaktadır.
Çünkü
gazın sıkıştırılıp sıvılaştırılması için duyulan basınç gücü, sadece kompresör
ile elde edilebilmektedir.
![]() |
Yaygın olarak
kullanılan iki farklı kompresör tipi vardır. Bunlardan ilki pistonlu kompresör,
ikincisi ise vidalı kompresör olarak adlandırılır. Kullanıldıkları alana göre
farklı büyüklük ve versiyonları olsa da, pistonlu kompresör modellerinin
başlıca krank, karter, piston ve silindirden oluştuğunu söyleyebiliriz. Krank
miline bağlı olan pistonların hareket etmesiyle silindirin içine havayı emerek
sisteme yollayan pistonlu hava kompresörü, en yaygın kullanılan kompresörlerin
başında yer almaktadır.
Vidalı kompresör ise adını ana parçası olan vidadan
almaktadır. Günümüzde son model kompresörler olarak lanse edilen vidalı hava
kompresörleri, kendi iç sisteminde basıncı artırdığı için pistonlu olanlara
göre daha verimli çalıştığı söylenebilir. Öte yandan pistonlu kompresör
modellerine nazaran daha pahalı olduğu da aşikârdır.
Yaygın olarak kullanılan iki adet kompresörü yukarıda tanımladık. Peki ya başka
kompresör çeşitleri yok mudur? Elbette var.
Bunlar; hat filtreler, hava kurutucuları, hava tankı,
kapasite kontrollü vidalı kompresör, şaseli kompresör, sessiz kompresör, seyyar
vidalı kompresör, silobas kompresör, vidalı hava kompresör ve yağsız vidalı
kompresör gibi modellerden oluşmaktadır. Görüldüğü üzere çok çeşitli olan
kompresör modelleri, çalışma prensibi değiştikçe farklı isimlerle anılmaktadır.
Bu durum elbette kompresör fiyatları açısından da farklılıkların oluşmasına
neden olmaktadır.
Kullanıcıların kompresör seçimlerini yaparken ihtiyaç
alanlarını ve kapasite ihtiyaçlarını düşünerek karar vermeleri, bu karara uygun
modeller arasında da fiyat karşılaştırması yapmasının önemi bulunmaktadır.

Ankraj uygulamalarında gerek sert zeminlerin delinmesi, halat
atılması ve zemine enjeksiyon basılmasında kullanılan kompresörler, yüksek
performansının yanı sıra düşük yakıt sarfiyatıyla da firmaları memnun
etmelidir. Her ne kadar makina ekipman ve zemine göre değişkenlik gösterse de
ortalama olarak 24 lt ile 30 lt. arasında ki yakıt sarfiyatları zemin
uygulamalarında baz alınabilir. (Bu yakıt sarfiyat değerleri ortalama olarak verilmiş olup herhangi bir netliği yoktur.)
İhtiyacınız olan kapasite ve modeli belirledikten sonra,
tercih edeceğiniz markanın servis ve yedek parça hizmetleri, makinenin ikinci
el değerliliği, üzerinde bulunan motorun ortalama kullanım ömrü (Çalışma saati,
normal şartlarda ortalama revizyon saati), makine üzerinde ki vida grubu satın
alma sırasında dikkat edilmesi gereken hususlardır.